موسیقی سنتی به راه خود ادامه می دهد-گفتگو با حبیب الماسیان

 

اگر در اتوموبیلتان تصنیفی را گوش می کنید، اگر با خود موقع گرفتاری و غمی ترنمی می کنید و با آن آرام می شوید و هزاران اگرهای دیگری که هر روزه با آن دل را مشغول می سازیم از آن استادان آوازی است که از گذشتگان به طور سینه به سینه آوا ها را به نسل دیگری تحویل داده و ما اینک به راحتی از آن ها استفاده می بریم.در زمانه قدیم فقط یک نوع از موسیقی وجود داشت و همان تصنیف و آوازهای فاخر ایرانی ، اما اکنون که بیشمار نوع های موسیقی ما را در برگرفته و مهم در این زمانه یاد دادن آوازهای گذشتگان در میان این همه موسیقی ناهنجار است که بزرگی این هنرمندان را در این برهه مشخص می سازد.

حبیب الماسیان مترجم, مدرس و خواننده موسیقی اصیل ایرانی فرزند دیار عطار و خیام است. تحصیلات خود را تا مقطع کارشناس ارشد مترجمی زبان انگلیسی ادامه داده و سال ها در زمینه آموزش زبان تدریس کرده است.

در دوران کودکی و نوجوانی با شرکت در جلسات قرآن با نغمات قرآنی آشنا می گردد و عناوین برتر را در نیشابور کسب نموده است. از سال ۱۳۷۷ و همزمان با دوران دانشجویی  با شرکت در کلاس های آواز استاد رضا شاکری یک دوره ردیف های آوازی را تحت تعلیم ایشان فرا گرفته است. هم چنین در کارگاه های آواز زنده یاد محمد رضا لطفی، حمید رضا نوربخش،مجتبی عسگری، عارف احسن و … شرکت کرده است. سال ها ضمن فعالیت در زمینه اجرای صحنه ای با گروه های موسیقی نیشابور (رهاوی،شادیاخ،سپهر) و مشهد(آوای مهر، سماع خورشید) نیز همکاری داشته است.

همکاری با رسانه ملی و پخش آثار از رادیو و تلویزیون /کسب عنوان برگزیده اولین جشنواره آواها و نواهای رضوی /همکاری در آلبوم مناجات خوانی تمنا و آوای رضوان ۳ به همت انتشارات آستان قدس رضوی و تدریس تصنیف خوانی و ردیف های آوازی ، در آموزشگاه های موسیقی مشهد و نیز تحقیق و ترجمه در موضوعات مختلف ازجمله صداسازی و موسیقی درمانی و … از جمله فعالیت های ایشان به شمار می رود.

آواز ایران دارد به کجا می رود؟

اگر منظور شما آواز اصیل ایرانی باشد،هم چنان و آهسته و پیوسته به راه خود ادامه می دهد و مشتاقان و علاقه مندان خاص خودش را دارد. استعدادهای بسیار خوبی هم در این زمینه داریم اما به دلیل این که آواز ایرانی مخاطب خاص دارد،بنابراین مانند برخی از سبک های موسیقی درآمد زا نیست و به خوبی حمایت و دیده نمی شود.

موسیقی فاخر از نگاه شما چیست؟

موسیقی فاخر اصطلاحی است جدید و در نقطه مقابل  صفت “مبتذل”  قرار می گیرد. البته در بین موسیقیدانان کمتر شنیده می شود و  معیاری است که در زمان اعطای مجوزهای موسیقی به حفظ حرمت های اخلاقی و فرهنگی در آثار موسیقایی اشاره دارد.

معتقدم که موسیقی فاخر موسیقی علمی است که از پشتوانه فکری برخوردار است و ساختار، فرم و قواعداصولی دارد.  ضمن این که نگاه مصرفی و بازاری در تولید و ارایه  آن دیده نمی شود.

به نظرم موسیقی فاخر را نباید تافته ی جدا بافته بدانیم.تعیین حدود و مرزبندی ها با ماهیت و ذات حقیقی هنر در تضاد است.

ردیف خوانی در شرایط حال و زمانه پرشتاب جایش کجاست

به بیان ساده ردیف آوازی، همان الفبای موسیقی ماست و برای درک و دریافت عمیق آواز اصیل ایرانی، فراگیری نغمات ردیف ضروری است. ضمن این که یادگیری آن نیاز به سال ها تلاش، سخت کوشی،برنامه ریزی و پیگیری زیاد دارد. بنابراین در این زمانه ی پرشتاب  هنرجویان آواز برای فراگیری ردیف های آوازی تلاش و صبوری نمی کنندو بیشتر به یادگیری تصنیف علاقه نشان می دهند.

آیا دانستن گوشه ها برای خواننده پاپ و جاز لازم است.

به نظرم اگر خواننده ای علاقه مند به  فراگیری ریشه های اصیل موسیقی ایرانی باشد، قطعا آشنایی با این گوشه های آوازی می تواند در بر روی نگرش، مهارت و احساس او تاثیر گذار باشد. یادگیری ردیف برای خوانندگان پاپ و جاز ضروری نیست. اما جالب است که این روزها که صحبت از موسیقی تلفیقی زیاد از گوشه و کنار شنیده می شود، خیلی ها علاقه مند به یادگیری آواز اصیل ایرانی هستند.

صدای خوب به چه صدایی می گویند؟

ارایه تعریف از یک صدای خوب، نسبی است و در فرهنگ ها و انواع موسیقی ها متفاوت است. از طرفی معیار صدای خوب ممکن است کاملا سلیقه ای باشد. اما معتقدم که یک صدای خوب و تاثیرگذار باید گرم و دلنشین و پرقدرت، رسا و بدون گرفتگی باشد. به علاوه یک صدای خوب باید ضمن برخورداری از ملاحت و لطافت و قدرت انتقال احساس، قادر به اجرای انواع تکنیک ها از جمله، نوانس ها، غلت ها، ویبره ها( لرزش ها) و تحریرهای متنوع خصوصا در آواز اصیل ایرانی باشد.

یک خواننده باید چه نکاتی را برای صدای خود بداند؟

یک خواننده باید نسبت به اندام های آواساز (حنجره و …) و نیز امکانات و وسعت صوتی خود آگاهی لازم را  داشته  باشد. هم چنین ضمن آشنایی با انواع روش های گرم کردن صدا و نفس گیری صحیح، لازم است روش های صحیح تمرین، تغذیه سالم و پرهیز از هر عاملی که به صدا و سلامت او ضربه می زند؛شناخت خوبی داشته باشد.

شما ادامه دهنده کدامین خواننده ردیفی ایران هستید؟

من خوشه چینی هستم که از خرمن هر استادی در حد بضاعت خودم برداشت می کنم. در حال حاضر ردیف های  مرحوم کریمی و دوامی را تدریس می کنم اما کلیت تمام ردیف ها را یکی می دانم.

چرا نسل جوان از موسیقی ردیفی روی گردان شده است؟

باید قبول کنیم که سلیقه و ضائقه مردم و جوانان در طی این سال ها بسیار تغییر کرده است. همه دوست دارند هر چه زودتر و کم هزینه تر آواز خواندن را یاد بگیرند. این در حالی است که یادگیری ردیف های آوازی بسیار زمان بر و وقت گیر است. ضمن این که افرادی در یادگیری ردیف ها می تواند موفق عمل کند که صدایش از تحریرهای خوبی برخوردار باشد.

 

مصاحبه گر : سعید بابایی

منبع: روزنامه ی صبح امروز خراسان رضوی

چهارشنبه ۷ آذرماه ۱۳۹۷ – سال دوم- شماره ۳۵۱

 

سایر مطالب مرتبط :

آموزش تصنیف خوانی و آواز اصیل ایرانی در مشهد

        تدریس آواز اصیل ایرانی در مشهد

تصنیف آتشین دل (مخالف سه گاه)

شکسته دل / مناجات خدا خدا با آواز حبیب الماسیان

معرفی گروه موسیقی رهاوی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن