معرفی آواز ابوعطا

 

معرفی آواز ابوعطا

ابوعطا یکی از آوازهای چهار گانه متعلق به دستگاه شور در موسیقی ایرانی (به همراه افشاری، دشتی و بیات ترک) است. مرسوم است که برای ابوعطا گام متشابه با شور یعنی دو  رکرون  می بمل فا سل لابمل سی بمل دو را گزین کنند با این نکته که نت تاکید، شاهد، آن درجه چهارم است و نت ایست آن درجه دوم.
در ضمن ابوعطا با القاب دیگری مانند سارنج (صلحی) و دستان عرب نیز شناخته می‌شود. گفته می شود که انسان با گوش دادن به ابوعطا کمی به فکر فرومی‌رود و به مسائل فلسفی پیرامونش می‌اندیشد.

حجاز نام گوشه‌ایست در آواز ابوعطا که مهمترین گوشه آن محسوب شده و  پیشتر نام یک مقام در موسیقی مقامی ایرانی، ترکی و عربی بوده است. حجاز در موسیقی عربی با حجاز در موسیقی ایرانی دارای تفاوت است. مورد استفادهٔ آوازخوانیِ مقام حجاز برای مناجات مذهبی و خواندن قرآن بوده‌است و امروزه جزئی از آواز ابوعطاست که در درجه چهارم است و در درجه پنجم شور. به علاوه نام این گوشه با نام این نغمه دستان عرب، در ارتباط است.

 

معرفی گزیده ای از آلبوم ها در آواز ابوعطا :

 

آلبوم ردیف آوازی ۱ – عبدالله دوامی

آلبوم آموزش آواز (ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران) اثری از: محمود کریمی

آلبوم ابوعطا اثری از: مظفر شفیعی، حسام اینانلو، آبتین غفاری

آلبوم آشنایی با شیوه آواز استاد غلامحسین بنان – آواز ابوعطا و افشاری

آلبوم جلوه گل  که دو بخش آواز ابوعطا و دستگاه همایون تقسیم شده است

آلبوم روایت ها: ۱ (روایت ابوعطا)

آلبوم فراز و فرود ۵ (آواز ابوعطا) اثری از: حسن گلپایگانی

آلبوم نوای مهر ۲ (دستگاه شور و آواز ابو عطا) اثری از: همایون خرم

 

آلبوم عشق داند- محمدرضا شجریان و محمدرضا لطفی
آلبوم عشق داند- محمدرضا شجریان و محمدرضا لطفی

کنسرت ابوعطا «محمدرضا شجریان» و «محمدرضا لطفی» در سال ۵۹ با نام «عشق داند» یکی از پرشورترین و زیباترین ساز و آوازهای موسیقی کلاسیک ایرانی است که تا کنون شنیده ایم. «محمدرضا شجریان» و «محمدرضا لطفی» در این آلبوم در سالهای جوانی خود می باشند و ابوعطا را با هیجان و شوری فروان اجرا کرده اند.در ابتدا مقدمه تار می شنویم و بعد از آن ساز و آواز و کار در آخر با تصنیف «بهار دلکش» ساخته «درویش خان» پایان می یابد.

آلبوم آتشی در نیستان
آلبوم آتشی در نیستان

آلبوم ماندگار «آتشی در نیستان» با صدا و آهنگسازی «شهرام ناظری» و سرپرستی و آهنگسازی «جلال ذوالفنون» بر پایه هم نوازی سه تار  در سال ۱۳۶۷ وارد بازار شد. قطعات این آلبوم ساخته «شهرام ناظری» و «جلال ذوالفنون» می باشد. اشعار آن نیز از «مجذوب علی شاه»، «مولانا»، «حافظ» و «خیام» انتخاب شده اند. «بیژن زنگنه»، «جواد ایمانی»، «علی ناظری»، «سهیل ذوالفنون»، «بیژن کامکار» و «حسین یارا» دیگر نوازندگان حاضر در این کار بوده اند.

 معرفی و دانلود برخی از تصنیف های ابوعطا :

تصنیف قدیمی ای کبوتر(ابوعطا) با هنرمندی فرامرز پایور و محمد رضا شجریان

نسیم سحر /بکذر ز جفا /خواب و خیال /گذرگاه معشوق/آتش دل/بلاکش/موی سپید/ درکنج دلم/ قبله عاشقان/ بهار دلکش/ پیام نسیم/ دل بردی از من به یغما/ سرو خجل/ سبکسال و …

 

 توضیحات ویدئو : آتش دل نام تصنیفی است به آهنگسازی عبدالحسین برازنده که روی شعری از حسن صدر سالک در آواز ابوعطا ساخته شده است. در ویدئو بالا این تصنیف با آواز جلال الدین تاج اصفهانی و همراهی جلیل شهناز،حسن کسایی و امیر ناصر افتتاح اجرا شده است).

منابع:

 زونیس،الا، موسیقی کلاسیک ایرانی، ترجمه مهدی پورمحمد، تهران،پارت، ۱۳۷۷.

توضیحات : عکس شاخص سایت برگرفته از آلبوم ابوعطاست

گردآوری: سایت موسیقار  (www.musighar.com)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن