اجرای نت های بالا در آواز

اجرای نت های بالا در آواز

       به گفته اکثر مربیان آواز هر خواننده ای می تواند نت های بالا را اجرا کند. اما اکثرا نت های بالا را با فشار آوردن به حنجره اجرا می کنند.در نتیجه اجرای نت های بالا هیشه برای اکثر علاقه مندان به آواز مشکلی اساسی به نظر می رسد.

واقعیت این است که این بیشتر یک تصور اشتباه و نادرست است تا یک مشکل واقعی. آنچه که باعث این تصور اشتباه می گردد فرکانس نت های بالاست که به اشتباه این تصور را بوجود می آورد که اجرای نت های بالاتر مستلزم افزایش حجم صدا و داد و فشار است. وقتی که شما خواننده ایی را در اجرای نت های بالا می بینید با توجه به تغییر فرم صورت و دهان و مخصوصا عضلات گردن تصور می کنید که او با فشار و فریاد نتها بالا را تولید میکند. دقیقا اشتباه از همین جا شکل می گیرد. درواقع عضلات گردن و صورت به منزله تکیه گاه و و اهرم کمکی تولید صداست و نه خواستگاه آن. همانطور  که میدانید جای درست صدا در آواز ایرانی در سر است.

خواندن نت های بالا
خواندن نت های بالا

عوامل دیگری که اجرای نتهای بالا را مشکل می گرداند:

ترس طبیعی به خاطر ارتفاع و بلندی نت
عدم تمرکز و آرامش در نتهای بالا نسبت به انچه که درنتهای بم وجود دارد
تلقین و تصور نادرست ذهنی که از جمله مهم ترین مشکل در انجام هر کاریست
بی توجهی، کم دقتی و تنبلی و تمرین نکردن

نحوه درست اجرای نتهای بالا:

– اولین قدم کنارگذاشتن تلقین و منفی بافی و سخت پنداشتن اجرای نتهای بالاست
–  تمرین زیاد نتهای بم. درواقع بم بستر صداست و هر اندازه بم صدای شما قویتر باشد دارای اوج بهتری خواهید بود و اصولا به همین دلیل است که در صدا سازی ابتدا ما نخست از نتهای بم شروع میکنیم.
– به یاد داشته باشید که هرچه به سمت نتهای بالا میرویم باید حجم صدا را کمتر کنیم یعنی داد نزنیم، دهان را زیاد باز نکنیم و بدون فشار صدا را در سر تولید کنیم . کم کردن حجم صدا در نتهای بالا به معنی کم کردن نت و تغییر ان نیست بلکه منظور کم نمودن شدت اضافی و غیر موسیقیایی صداست تا از این طریق صدا لطیف تر بگوش برسد. در این موقع بهترین کار این است که به صدای خود گوش فرا دهید و ذهن شما همانند یک ضبط صوت عمل کند.
– می توانید صدای خود را ضبط کنید تا بهتر متوجه عملکرد خود شوید .
– یکی دیگر از تکنیکهای اجرای نت های بالا ” تکنیک دهان بسته ” میباشد. بدین صورت که نتی را که در اجرای آن با مشکل مواجه هستید را با دهان بسته اجرا کنید و سپس نت پایین تر را با دهان باز تمرین نمایید و می توانید بدین ترتیب این شگرد را به دیگر نتهایی که با اجرای ان مشکل دارید تعمیم دهید.

سایر مطالب مرتبط:

چه‌طور می‌توانیم نت‌ها را بخوانیم؟

 چگونه نت های بالا را به آسانی بخوانیم ؟

آموزش خواندن توسط چاک گیلمور

 تحقیق و گردآوری www.musighar.com

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن