چگونه یک آهنگ را سریع تر و بهتر یاد بگیریم؟

فراگیری سلفژ و تکنیک های آوازی و انجام تمرین های روزانه از موضوعات بسیار گسترده ای در تمرینات خوانندگی به شمار می روند. اما درباره روش صحیح تمرین کردن و از حفظ نمودن یک متن و آهنگ ها نیز نکات مهمی وجود دارد که در این مقاله کوتاه به چندین راهکار برای یادگیری هر چه سریع تر و بهتر یک آهنگ و شعر آن اشاره می کنیم.

همیشه قبل از خواندن و تمرین آواز، صدایتان را گرم کنید:

ابتدا به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صدایتان را گرم کنید و این کار را می توانید با تمرین گام های موسیقی شروع کنید. به طور مثال تمرین گام دوماژور یکی از بهترین روش های تمرین گرم کردن صدا و  تمرین گام موسیقی محسوب می شود.

اشعار آهنگ را تجزیه و تحلیل کنید:

دقت کنید که موضوع ترانه یا تصنیف در چه مورد است و حرف و پیام شاعر و شعر چیست؟ به تک تک واژه ها در شعر دقت کنید و اگر معنی آن را نمی دانید از فرهنگ لغت استفاده کنید و یا از دوستان شاعر و افراد آگاه در این مورد سوال کنید.

به حس و حال و فضای ملودی توجه کنید:

به احساسات واقعی مانند شادی، خشم، غم و اندوه، هیجان، و غیره دقت داشته باشید و به نحوه خوانش آنها در هر بیت توجه کنید.

چندین بار از روی متن تصنیف یا ترانه رونویسی کنید:

عادت های یادگیری هر فردی متفاوت است اما یکی از روش های خوب یادگیری شعر یک ترانه  نوشتن از روی آن است. داشتن یک سررسید و یا دفترچه یادداشت می تواند به یادگیری شما کمک کند.

فضای شعر و ملودی را تجسم کنید:

هنگامی که آهنگی را حفظ می کنید، سعی کنید که یک فیلم کوتاه از فضای شعر و ملودی را در ذهن خود مجسم کنید. اجازه بدهید برای مثال از دو تصنیف «سپید» و «کاروان» نام ببریم:

تصنیف «سپیده» که معمولاً به نام ایران، ای سرای امید هم شناخته می‌شود، عنوان یکی از تصنیف‌های ساخته‌شده توسط محمدرضا لطفی است. شعر این تصنیف توسط هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) سروده شده و با صدای محمدرضا شجریان می باشد. این یک اثر ملی و میهنی است که حرکت و تهیج زیادی دارد و در یک فضای انقلابی سروده شده است.

 از طرفی دیگر اگر به اثر «کاروان » با صدای زنده یاد بنان گوش کنید، متوجه می شوید که این تصنیف در فضای آواز دشتی است و دارای ریتم کند و سنگینی است و بسیار غمگین است. علت آن هم این است که به یادبود درگذشت استاد ابوالحسن صبا ساخته شده و حاصل همکاری مرتضی محجوبی (آهنگساز) رهی معیری (شاعر) می باشد.

موسیقی و شعر را جداگانه یاد بگیرید:

وقتی که موسیقی و شعر را جداگانه تمرین می کنید، ذهن شما بسیار سریع تر و متمرکزتر عمل می کند.بنابراین شعر را به تنهایی دکلمه کنید و روی موسیقی جداگانه تمرکز کنید.

با آهنگ بی کلام تمرین کنید:

شاید با یک جستجوی ساده،بتوانید آهنگ مورد نظرتان را پیدا کنید و اگر سرعت مناسبی داشت با آن آهنگ بی کلام همزمان آواز تمرین کنید.

بیت به بیت آهنگ را تکرار کرده و یاد بگیرید:

اولین بیت را بارها گوش کرده و تکرار کنید و سپس با صدای بلند بخوانید و به سراغ بیت دوم بروید و با صدای بلند بخوانید. حالا بیت های اول و دوم را با هم تکرار کنید و سراغ بیت سوم بروید و دوباره از اول هر سه بیت را با هم بخوانید و این کار را تا پایان آهنگ ادامه بدهید. به طور معمول اکثر آوازها و تصنیف ها شامل ۵ تا ۸ بیت می شوند.

 نکته: برنامه ریزی داشته باشید و سعی نکنید که در یک روز تمام آهنگ را یاد بگیرید. این یادگیری باید در طول هفته و به تدریج و به آهستگی و با تکرار زیاد انجام شود. برای شروع، چندین بار به آواز یا آهنگ مورد نظرتان گوش کنید.توصیه می شود در ابتدای یادگیری به هیچ عنوان قبل از این که آهنگی را به روش بالا و به صورت بیت بیت کار نکرده اید، با صدای بلند نخوانید.

یک فهرست از آهنگ های مورد علاقه­ تان تهیه کنید:

 به طور مثال ۵ تا ۱۰ آهنگ و یا آواز مورد علاقه­ی تان در این فهرست بنویسید و برای یادگرفتن و از حفظ کردن آن ها وقت بگذارید.

سایر نکات مهم در تمرینات خوانندگی :

  • در هر کاری و از جمله تمرینات آواز سعی کنید که تمرکز کافی داشته باشید و تمرینات ابتدایی را در فضای آرام انجام بدهید.
  • فراموش نکنید که تکرار و تکرار … مادر یادگیری هستند.
  • ریتم آهنگ را یاد بگیرید. اکثر آهنگ ها دارای یک الگوی ضربی است که می توانید با پا یا دست خود ضرب بگیرید.
  • برای کوک و به اصطلاح ژوست خواندن تلاش زیادی کنید. به طور مثال کار با یک تیونر دیجیتالی را یاد بگیرید و تمرینات تان را با آن انجام بدهید. نکته بعدی این است که صدای خودتان را ضبط کرده و با دقت گوش کنید و با خواننده اثر مقایسه کنید.
  • یکی از بهترین روش های یادگیری تحریرهای طولانی این روش است که ابتدا جمله و نیم جمله ها را در تحریرها پیدا کنید. و سپس یک تحریر را به چند بخش تقسیم کرده و بخش های کوتاه یا موتیف ها را تمرین کنید.
  • مثبت اندیش باشید. روش یادگیری و استعداد یادگیری هر کسی فرق می کند. از تمرینات خودتان لذت ببرید و امیدوار و مثبت اندیش باشید.
  • آهنگ هایی انتخاب کنید که در محدوده صدای شما باشند. از انتخاب آهنگ هایی که در محدوده صدای شما نیستند، پرهیز کنید.
  • انجام تمرینات به طور پیوسته و منظم نتیجه بخش تر هستند. به طور مثال روزانه نیم ساعت تا یک ساعت تمرین کردن بسیار بهتر از تمرینات نامنظم و طولانی تر در طول هفته هستند.
  • هم چنین از انجام تمرینات اشتباه اجتناب کنید. بسیاری از هنرجویان آواز از همان ابتدا، بارها و بارها به کل آهنگ گوش می کنند و همزمان با خواننده می خوانند. این روش بسیار بدی است و حواس شما را به ملودی و نحوه بیان خواننده پرت می کند.

اجازه بدهید مثالی بزنم: شما نمی توانید یک خانه را در یک روز بسازید؛ ابتدا باید بتن ریزی شود، سپس اسکلت بندی انجام شود، نوبت بعدی به ساخت دیوار، سقف، پنجره ها و سیم کشی و برق کاری ساختمان و سایر موارد می رسد. در نتیجه شما نمی توانید یکباره، بر روی تمام عناصر مختلفی که در یک آهنگ وجود دارد تمرکز کنید و تمام نکات و جزئیات کار را در آواز خواندتان رعایت کنید.به عنوان تجربه عرض می کنم که بعضی از هنرجویان مشکل نفس گیری دارند، یک روش بسیار خوب برای خواندن یک تصنیف یا ترانه توجه به نفس کشیدن های خود خواننده اثر است. بنابراین هر زمان می توانید روی یک مهارت و تکنیک تمرکز کنید.

ترجمه و تالیف: حبیب الماسیان ( خواننده و مدرس آواز)

حبیب الماسیان مدرس آواز در مشهد
حبیب الماسیان مدرس آواز در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن