پیشگیری و درمان سینوزیت و تاثیر آن بر خوانندگی

سینوزیت (Sinusitis)

سینوزیت آماس حاد یا مزمن لایه مخاطی در یک یا چند حفره اطراف بینی و یکی از شایع ترین ناراحتی هاست. هر عاملی که موجب پر شدن سینوس ها و گرفتگی مجرای خروج مایع ترشحی آن ها شود، در صورت طولانی شدن و عدم خروج ترشحات، باعث سینوزیت خواهد شد. سرماخوردگی، حساسیت یا انحراف تیغه بینی از عوامل این بیماری هستند.

درد، تب خفیف، ترشحات بینی و حلق به صورت مداوم خصوصا هنگام صبح از علائم این بیماری هستند. سردرهای صبحگاهی هنگام بیدار شدن از خواب به صورت کاملا مشخص به وجود مشکلی در سینوس ها اشاره دارد. هم چنین درد در ناحیه پیشانی و سینوس های پیشانی در زمان لمس در سرما، درد در فک و دندان های بالایی و دردناکی گونه ها با لمس کردن ( بر اثر عفونت سینوس های فک بالا)، تورم یا درد بافت اطراف چشم ها یا کناره های بینی، اختلال در حس بویایی و گرفتگی بدون دلیل و التهاب بینی از دیگر نشانه های این بیماری هستند.

آسیب و عدم فعالیت مژک های ریز حلق و بینی در افرادی که سیگار می کشند ( دود سیگار با حل شدن در مخاط بینی مژک های بینی را فاسد می کند و باعث مرگ سلولی آن ها می شود) یا کسانی که در محیطی با آلودگی زیاد زندگی می کنند موجب خشکی مخاط بینی و سینوس ها و در نهایت عفونت سینوس ها می شوند.
شنا کردن خصوصا شیرجه زدن در استخرهای آلوده ممکن است به عفونت سینوس ها منجرشود؛ زیرا آب آلوده با فشار وارد حفرات سینوس ها می شوند. سینوزیت هوایی عارضه ای است که به دنبال تغییرات فشار هوا در پروازهای با ارتفاع زیاد بر اثر انسداد سوراخ های سینوس ها و ایجاد فشار منفی و ترشح در سینوس ها اتفاق می افتند.

در بسیاری از موارد ممکن است سینوزیت ناشی از آلرژی با سینوزیت عفونی اشتباه گرفته شود. به طور معمول، علایم بالینی آن ها با هم متفاوت است. در سینوزیت عفونی ترشحات پشت حلق غلیظ و زرد رنگ است, در حالیکه در سنوزیت حساسیت ترشحات ، رقیق و مقطعی و آبکی هستند و معمولا با ترشحات رقیق بینی همراه می شوند.

درمان و پیشگیری از سینوزیت

در طب کلاسیک در صورت عفونت زیاد سینوس ها ، درمان با آنتی بیوتیک و نیز شستشو و تخلیه ( ساکشن) ترشحات تحت نظر پزشک توصیه می شود. در طب سنتی نیز شستشو با سرم نمکی ، بخور آکالیپتوس ، بخور سرکه سیب، بابونه و … توصیه شده است. بهتر است با استفاده از دستگاه بخور محیط را تا حد مطلوب مرطوب نگه دارید . گیاهان دارویی نیز می تواند به بهبود فرد کمک کند. دم کرده زنجبیل تازه یک نوشیدنی موثر برای کاهش علایم سینوزیت است.

دمنوش های مفید برای سینوزیت

از بین دمنوش های مفید،چای دارچین یا دم کرده آویشن می تواند به باز شدن مجاری تنفسی و گرم کردن بدن کمک کند و برای تسریه روند درمان بیماری مفید باشد. رازیانه یک ضد احتقان طبیعی است که می تواند به کاهش سرفه و کم کردن التهاب و احتقان مجاری تنفسی کمک کند. گاهی شیرین بیان نیز به عنوان یک ضد التهاب توصیه می شود . دم کرده بابونه در رفع التهاب و احتقان مفید است. بنفشه سه رنگ و به دانه نیز باعث کاهش تحریم گلو می شود. گیاه افدرا یا ماخوانگ نیز به عنوان یک ضد احتقان طبیعی می تواند باعث کاهش سرفه و علایم سینوزیت شود . در مواردی از دود نیز برای درمان سینوزیت استفاده می شود، مثال آن استفاده از عنبر نسا یا ( ماده دفعی الاغ ماده شیرده ) ، اسفند و عود است.

درمان موضعی با استفاده از اسانس نعنا در اطراف بینی و شقیقه ها نیز در کاهش درد و احتقان و سایر علایم موثر است. اسطوخودوس و گل پر نیز از دیگر گیاهان موثر در کاهش علایم سینوزیت هستند.

طب سوزنی نیز از روش های بسیار موثر در برطرف کردن علایم بیماری سینوزیت است. تحریک نقاطی در اطراف بینی با طب سوزنی یا فشار و ماساژ این نقاط می تواند کمک کننده باشد. مصرف فراوان مایعات گرم و پرهیز از غذاهای محرک و ادویه جات برای بیماری سینوزیتی ضروری است. توصیه می شود از درمان خودسرانه پرهیز کرده و هر روش درمانی را با نظر پزشک معالج خود انتخاب کنید.

پیشگیری همیشه بهتر و کم هزینه تر از درمان است . برای پیشگیری از التهاب و عفونی شدن سینوزیت ها باید بیماری های عفونی تا درمان کامل پیشگیری شود. متاسفانه در ایران درمان ناقص عفونت فرهنگ بد و رایج است. در صورتی که باید تا کامل شدن دوره ، مصرف آنتی بیوتیک را ادامه داد. هر چند علایم بالینی بیماری از بین رفته باشد.

ممانعت از برخورد هوای سرد به سینوزینت در ماه های سرد سال مفید است، زیرا باعث سرد شدن ترشحات درونی سینوس شده و مانع خروج آن ها می شود. در صورت بروز علایم اولیه باید هر چه سریع تر برای خروج محتویات سینوس ها اقدامات لازم را انجام داد. (صص ۲۲۶-۲۲۵)

منبع: ساز حنجره و چالش های تولید صوت نوشته ی فرنگیس یاوری / انتشارات سوره مهر

خرید نسخه ی چاپی کتاب ساز حنجره و چالش های تولید صوت نوشته ی فرنگیس یاوری 

منبع عکس شاخص +

 

نگارش : حبیب الماسیان خواننده و مدرس آواز 

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن