کاهش انقباض و اهمیت ویبراسیون در آواز

 

اگر خواننده با انقباض آواز بخواند، اندام های راه هوایی – صوتی او سفت می شوند و صدای او خشک و تزئینات صوتی او کم خواهد بود؛ زیرا برای اجرای ویبراسیون باید ماهیچه های راه هوایی نرم و بدون انقباض باشند تا بر اثر برخورد هوا و تغییر فشار بازدمی به راحتی به ارتعاش درآیند و موج های صوتی فرعی تولید کنند.

خواننده هایی که در بخشی از راه هوایی خود انقباض دارند، در صدای خود ویبراسیون ندارند و صدای آن ها سفت و یکنواخت است. تزئینات در صدای حلقوم انسانی نیز باید در منطقه نزدیک به فرکانس اصلی تولید شود؛ یعنی وقتی صدا بم است باید از ویبراسیون در پایین گلو،نای و حنجره و وقتی صدا در میانه است از ویبراسیون های خود بافت حنجره و حفره اپیگلوتی و با کمی احتیاط از حلق و نرم کام و هنگامی که صدا در منطقه بالا و اوج است، از ویبراسیون حفره دهان و ماهیچه های صورت استفاده کرد. با این کار، تزئینات صوتی خود به خود در محدوده صدای اصلی تولید می شوند. خواننده ای که تجربه کمی دارد، وقتی صدای خواننده دیگری را تقلید می کند، چون وضعیت لوله صوتی خود را با استفاده از انقباض به وضعیت لوله صوتی شخص مورد تقلید نزدیک می کند،در تولید تزئینات صوتی دچار مشکل می شود و حنجره اش هنگام تزئینات و ویبراسیون ها خوب عمل نمی کند و نشان می دهد که حرفه ای نیست. حتی ممکن است ویبراسیون های او باعث انحراف محور صوت اصلی شده و صدای او فالش شود؛ زیرا تزئینات صوتی هر کس ازویژگی های فردی راه هوایی اوست و نمی توان آن را همیشه و در هر شرایطی تقلید کرد.

دقت داشته باشید که نباید از ویبراسیون ها به صورت افراطی استفاده کرد؛ زیرا ممکن است اصل صدا را تحت تاثیر قرار دهند و باعث دور شدن از فرکانس های اصلی تشکیل دهنده موسیقی شوند یا ممکن است در فهم کلام اشکال ایجاد کنند.

اگر ویبراسیون به­­ جا و به اندازه اجرا شود، نوعی ماساژ برای راه هوایی خواهد بود و مانع انقباض راه هوایی می شود و خستگی اندام های درگیر با خوانندگی را برطرف می کند.

اگر می خواهید صدایتان هر چه زودتر نرم شود، ویبراسیون ها را به تدریج و با حوصله تمرین کنید؛ زیرا ارتعاش، بهترین عامل برای نرم کردن راه صوتی است.

 

منبع : ساز حنجره و چالش های تولید صوت

مولف : فرنگیس یاوری

ناشر کتاب : سوره مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن