دوره ی عالی آواز

از دیدگاه استاد شجریان در دوره ی عالی خواننده مجتهد می شود ، یعنی مرحله ای که توانایی و خلاقیت خودش را بکار می گیرد. دردوره ی عالی خواننده می آموزد که جمله چیست ؛ چگونه باید جمله ساخت قرینه ها را چگونه باید رعایت کرد ، نُت های اتصال در آواز چیست و این که چگونه باید جمله را گسترش داد .

یاد می گیرد که چگونه حالت شعر را بیان کند ، در قسمت مرکب خوانی باید بداند چگونه از گوشه ها استفاده کند و آنها را با هم ترکیب کند . هنرجو باید بتواند مقامات مختلف آوازی را تفسیر کند ، حالات آنها را دریابد و شعرهایی را انتخاب کند که با این حالات تناسب داشته باشند .وقتی یک نفر می خواهد شعر شاد ی را اجرا کند نباید آن را در دشتی بخواند ، چون همه اش اعتراض و شکایت از معشوق و ستم روزگار است … .

جا دارد به یک نمونه از مصاحبه های استاد دراین زمینه نیز اشاره ای داشته باشیم

شما اولین استادی بودید که برای شاگردان دوره عالی آواز گذاشته اید. در این دوره چه نکاتی از  آواز خوانی را تدریس می کنید؟
– این دوره مهمترین بخش آوازخوانی است. ابتدا با موتیف های آواز و این که چگونه با آنها جمله می سازیم و بعد جملات چگونه با ارتباطی منطقی و زیبا به دنبال هم می آیند تا یک قطعه و یا فرازمان زیبا ساخته و پرداخته شود را تدریس کرده و تمرین می کنیم تا حس آهنگسازی و ابداع و خلاقیت هنر جو بکار بیفتد و تقویت شود.
یکی دیگر موسیقی شعر تدریس می شود و تأکیدات روی سیلابها که چگونه مفهوم کلمه را عوض می کند و تمرینات زیادی برای تنظیم یک برنامه آوازی داده می شود و این تمرینات در کلاس و منزل است که بسیار سازنده و پیش برنده است.
بعد سراغ مرکب خوانی و رابطه مقامات و گوشه ها و پاساژهایی که از یک مقام به مقام دیگر می تواند برود و دوباره به همان مقام اولیه برگردد می رویم و تکلیفی برای هفته بعد داده می شود که خود غزل انتخاب کنند و از جایی که تعیین می کنم که مرکب خوانی و تغییر مد را شروع کند و غالباً در جلسات درس به نکاتی برمی خوریم که قابل پیش بینی است و گاهی این نکات بسیار جالب می شود.
یکی دیگر بنیادها و ابعاد شیوه های خوانندگان را بررسی می کنیم و نکات خوب و بد آنها را یادآور می شوم و خلاصه این دوره برای خود من بسیار جالب و آموختنی است و در آینده امیدوارم یک بار دیگر این دوره را برای خوانندگان خوب و با استعداد تدریس کنم. منبع : روزنامه همشهری

تالیف : حبیب الماسیان

منبع: www.musighar.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن