برومند استادی نکته دان و نکته یاب

استاد (نورعلی خان برومند) آوازهای مرا زیاد شنیده بودند، و توسط آقای بهاری پیغام فرستاده بودند که من شرفیاب شوم خدمتشان و من هم از خدا خواستم و رفتم. ایشان گفتند: «آقای شجریان! شما زیادی توی خواندنت هاهاهاها می‌کنی! درست است که در آواز خواند باید چهچهه زد، ولی چهچهه همه‌اش نباید هاهاهاها باشد؛ تویش «ها» دارد، «هه» دارد، «یا» دارد، «آ» دارد، «اِ» دارد؛ خیلی چیزها تویش دارد که باید از ترکیب این‌ها، ملودی تحریر را آراسته کرد و ارائه داد.»

روزهای اول، توی گوشم نمی‌رفت؛ می‌گفتم هاهاهاها چه اشکال دارد! خیلی باید هاهاهاها کرد! پس چه‌طور باید تحریر داد؟ بعد که در خدمت‌شان شروع کردم به فراگیری تکنیک‌های آواز. روزهای اوّل خیلی مشکل بود؛ اما کم‌کم وارد شدم به اینکه حرف‌های ایشان کاملاً درست است و ما داشتیم راه را اشتباه می‌رفتیم! اغلب مردم چنین فکر می‌کنند که هر کس هاهاهای زیادی کرد، امتحان نفس داد، چهچهه‌ی زیادی زد، آوازخوان خوبی‌ست. امکانات صدا و تحریر دادن لازم است، اما اینکه چه‌کار باید کرد و این تحریرها را چه‌گونه باید ارائه داد، امری‌ست جدا. اغلب آوازخوان‌هایی که من تا به حال دیده‌ام و صداشان را شنیده‌ام، به این موضوع و این دقیقه وارد نبوده‌اند. بعضی‌شان – ناخودآگاه – این تکنیک‌ها را به کار می‌بردند و همین‌ها باعث موفقیت‌شان بوده. اما آدمی مثل نورعلی‌خان برومند، آمده یکی یکی اینها را زیر ذرّه بین گذاشته و از هم جدا کرده تا به خواننده بفهماند که چه‌گونه باید بخواند. در صورتی که خود آقای برومند، هیچ صدایی برای آواز خواندن نداشتند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* متن حاضر اظهارات استاد شجریان پس از درگذشت استاد برومند است، و در برنامه «گلچین هفته»، در اوایل بهمن ۱۳۵۵ پخش شده است.

  سایر مطالب مرتبط:

استاد نورعلی خان برومند (ویکی پدیا)

یادی از استاد نورعلی خان برومند …

کلاس آواز استاد نورعلی خان برومند 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن