برنامه ریزی برای تمرین آواز و موسیقی

هدف سازی و انجام به موقع تمرینات
توصیه می شود برای رسیدن به هدف مورد نظر خود،یک چارچوب زمانی مشخص کنید. بدون داشتن یک چارچوب زمانی، هیچ فوریتی وجود ندارد و انگیزه ای برای رسیدن به هدف باقی نمی ماند. به خودتان فرصت کافی برای موفقیت بدهید.
یک جلسه تمرین در چه صورتی می تواند موثر باشد؟
در مرحله اول باید در تمرینات موسیقی، تمرکز وجود داشته باشد،دوم هدفمند بوده و سوم این که وقت مناسبی داشته باشد.
۴ سوالی که باید از خودتان بپرسید؟
چه زمانی تمرین کنم؟
چه مقدار تمرین کنم؟
چه چیزی تمرین کنم؟
و کجا تمرین کنم؟

چگونه و چه زمان هایی تمرین کنم؟
پس از این که در کلاس آواز ثبت نام کردید، باید برنامه منظمی برای تمرینات در طول هفته در نظر داشته باشید.
پیشنهاد می شود زمان تمرینات بین ساعت ۴ بعد ازظهر تا ۱۰ شب باشد و اوقات صبح بیشتر به گوش دادن دقیق موسیقی صرف شود.
از هر موقعیت و فرصتی در پیاده رو، مترو، رانندگی برای گوش دادن و زمزمه کردن آهنگ استفاده کنید.
در هر ماه حداقل یک نمونه از صدای خودتان را ضبط کرده و در پوشه ای به نام «فایل های صوتی من» ذخیره کنید.
توصیه می شود، تمرینات گرم کردن صدا (warm up) را در تمرنیات آوازی در اولویت قرار بدهید.

چه مقدار تمرین کنم؟
در حالت کلی تمرنیات آواز ،حداقل از ۳۰ دقیقه تا چند ساعت شروع می شود و البته بستگی به این دارد که شما در چه مرحله ای از خوانندگی هستید و چقدر تجربه دارید آیا برای اجرا در کنسرت تمرین می کنید و یا برای ضبط در استدیو؟ و یا برای یک دورهمی دوستانه؟
به طور مثال اگر تا به حال عادت به آواز خواندن نداشته باشید و تازه تمرینات آوازی را شروع کرده اید، ۳ ساعت تمرین کردن لازم نیست، چون که ماهیچه های صوتی شما آنقدر قوی نشده اند تا ۳ ساعت تمرین کردن را تحمل کنند.
اگر هنگام تمرین احساس آزردگی در گلو و حنجره داشتید بدانید که، تمرینات شما اشتباه است. در صورتی که با فشار زیادی آواز می خوانید. کمی استراحت به صدای تان بدهید. خسته شدن صدا طبیعی است و ماهیچه های صوتی بر اثر تمرین زیاد خسته می شوند. اما در موقع احساس آزردگی دست از خواندن بردارید و بعد از چند ساعت ( بستگی به شدت خستگی و گرفتگی صدا) به تمرینات ادامه بدید.

  • تمرکز در تمرینات: قبل از انجام هر تمرین موسیقی، روی یک هدف یا تکنیک تمرکز کنید: با خود بگویید که « من قصد دارم که روی تنفس دیافراگمی خودم تمرکز کنم و در پایان تمرینات، بتوانم راحت تر و عمیق تر نفس بکشم»
    بنابراین وقتی که در تمرینات هدف گذاری می کنیم و روی یک تکنیک تمرین می کنیم، یعنی این که از جریان تمرنیات خودمان آگاهی داریم و می دانیم که نباید چندین تمرین دشوار را همزمان انجام دهیم.
    • تمرینات کوتاه، متمرکز و مشخص به مراتب از تمرینات طولانی، تکرارهای بیهوده و تمرینات نصف و نیمه بهتر و نتیجه بخش تر هستند.
    • بدانید که ثبت تاریخ، مدت زمان تمرین و مورد تمرین می تواند بسیار مفید باشد.
    • کیفیت مهم است نه کمیت؛ این که چه تعداد ساعتی تمرین می کنید مهم نیست، کیفیت تمرینات شما مهم است.
    • فراموش نکنید که با وجود گرفتاری ها و مشغله ها زیاد، شما می توانید حتی با سی دقیقه تمرین روزانه، پیشرفت قابل توجهی در طول سال داشته باشید.

کجا تمرین کنم؟
مکان تمرین: شما به یک مکانی آرام نیاز دارید که بزرگی آن اهمیت ندارد. فضایی که کمتر برای دیگران مزاحمت ایجاد می کند. در صورت امکان قطعا تمرین در کوه و طبیعت بهترین روش محسوب می شود.

  • انجام تمرینات آواز در ماشین:
    زندگی آپارتمان نشینی و ماشینی ما باعث شده است که جهت تمرین موسیقی در خانه با مشکل مواجه شویم و از طرفی تمرین در ماشین فرصت هایی را در اختیار ما قرار می دهد که لازم است به چند نکته اشاره کنیم:
    رعایت نکات ایمنی مهمترین اصل در رانندگی است، بنابراین توصیه می شود در مکان های خلوت و امن تمرین کنید.
    طرز نشستن و نحوه نفس کشیدن در ماشین در وضعیت مناسبی قرار ندارد و آگاه باشید که اصولا نباید تنها به این نوع تمرینات اکتفا کنید.
  • سایر نکات مهم در برنامه ریزی
  • هر جمعه برنامه‌ای برای هفته‌ آینده خود داشته باشید.
  • بزرگترین دشمن تمرینات شما عوامل حواس پرتی هستند. امروزه شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و …) باعث حواس پرتی, عدم تمرکز و اتلاف وقت فراوان شما می شوند، در این خصوص برنامه ریزی کنید.
  • انتظار داشتن بیش از حد از خود و مقایسه صدای تان با دیگران باعث دلسردی در ادامه راه می شود. بیشتر سعی کنید از موسیقی و تمرینات و پیشرفت های خود لذت ببرید.
  • همیشه سعی کنید که خودتان باشید و ایمان داشته باشید که صدای خوبی دارید. برای افزایش اعتماد به نفس ابتدا برای گروه های کوچک از دوستان و آشنایان بخوانید.
  • از آواز خواندن لذت ببرید! وصدای خود را دوست داشته باشید.
  • کلام آخر :کسی یک شبه خواننده نمیشه!!!
  • برای حرفه ای شدن در آواز، نباید انتظار داشته باشید که در طول یک یا چند ترم به نتیجه دلخواه برسید، باید قدم به قدم شاهد پیشرفت در صدای تان باشید.کم حوصلگی و عجولی شما را به نتیجه دلخواه نمی رساند.

کلام آخر :کسی یک شبه خواننده نمیشه!!!
برای حرفه ای شدن در آواز، نباید انتظار داشته باشید که در طول یک یا چند ترم به نتیجه دلخواه برسید، باید قدم به قدم شاهد پیشرفت در صدای تان باشید.کم حوصلگی و عجولی شما را به نتیجه دلخواه نمی رساند.

مترجم و نویسنده: حبیب الماسیان































































دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن