آواز چوبِ نگاه‌های نادرست را می‌خورد/ جزئیاتی از یک شب موسیقایی

            مدیر برنامه «آئین آواز» با اشاره به تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود ضمن اعلام برگزاری یک کنسرت در برنامه «شب موسیقی ارسباران» از شرایط فعلی توجه به استعدادهای موسیقی انتقاد کرد.

علی شیرازی خواننده موسیقی ایرانی و مدیر برگزاری ویژه برنامه «آئین آواز» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: روز چهارشنبه یازدهم مرداد به همراه سه خواننده دیگر در چهار بخش جداگانه از یک برنامه موسیقایی به اجرای آواز می پردازیم. نام این برنامه تازه‌ تأسیس که به میزبانی فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می شود «شب موسیقی ارسباران» است که این بار، بر خلاف آئین آواز در همین فرهنگسرا و پیش تر در«شب آواز ایرانی» به میزبانی حوزه هنری بنده نقشی در شکل‌گیری آن ندارم.

وی ادامه داد: «شب موسیقی ارسباران» حاصل فکر و زحمات شبانه‌روزیِ اعضای «کانون موسیقی فرهنگسرای ارسباران» است و قرار است هر فصل یا شاید هم هر دو ماه یک بار، برگزار شود. در هر برنامه نیز قرار است به یکی از رشته‌های مهم موسیقی هنری و جدی پرداخته شود که این بار و در شروع، خوشبختانه قرعه به نام آواز ایرانی افتاده است. به هر حال دوستان و هنرمندان باسابقه و پیشکسوتی مثل علی رستمیان، امیر مداح و علیرضا حاجی‌طالب که هر سه مدرس آواز هم هستند در این نشست به اجرای آواز می‌پردازند. بخش چهارم اجرا را هم من به عهده دارم که با خواندن یک آواز ماهور در کنار این عزیزان خواهم بود.

شیرازی با اشاره به برگزاری ویژه «آئین آواز» در فرهنگسرای ارسباران تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش و برنامه ریزی هایی که انجام گرفته ما روز سه شنبه ۲۴ مرداد وارد اولین سالگرد فعالیت این ویژه برنامه در فرهنگسرای ارسباران می شویم و من این موفقیت را در بخش اجتماعی مدیون همراهی استادان و هنرمندان و علاقه‌مندان این هنر در جامعه آوازی کشورمان می‌دانم. در بخش اجرایی نیز راهنمایی‌های دوست خوب و هنرمندم شهرام صارمی که در فرهنگسرای ارسباران به همراه مدیریت و کارکنان این نهاد فرهنگی آبرومند و کارگشا یار و غمخوار واقعی آیین آواز بودند، فضای بسیار ارزشمندی را برایم فراهم کرد.

وی عنوان کرد: در این یک سال و البته قبلش هم تجربه برگزاری اولیه پنج نشست از «شب آواز ایرانی» در حوزه هنری، ما به یافته‌های جدیدی در هنر آواز  به ویژه در بخش اجرایی رسیدیم. اینکه ما بیش از آنچه که فکر می‌کردیم خواننده و آوازخوان خوب داریم. البته این فقط نظر من نیست و همراهان برنامه هم در طول این مدت، شاهد آن بودند. صداهای شوق‌انگیزی که بر خلاف تصور عامی که قبلا حتی خود ما اهالی آواز داشتیم نه تنها تقلیدی و به شیوه مد روز یا همان تک صدایی نمی‌خوانند که برخی حتی حرف‌های تازه‌ای از نظر شیوه و مدل خوانندگی و آواز دارند.

شیرازی توضیح داد: واقعیت ماجرا این است که متأسفانه همه ما و در کل، هنر آواز دارد چوب نگاه‌ها و برداشت‌های نادرست را می‌خورَد. یک سری شامل نگاه مدیران و مسئولان دولتی است که تلقی‌شان را از آواز به روز نکرده‌اند و هنوز با نگاه چند دهه پیش به این هنر ملی که به نوعی گنجینه عظیم شعری و موسیقایی این سرزمین است، می‌نگرند و دسته دوم هم رسانه‌ها هستند که در ارایه مجموعه داشته‌های ما از آثار قدیم و جدید آوازی خست به خرج می‌دهند و به تصور عدم استقبال عامه مخاطبان از آن رویگردانی می‌کنند. اما دسته سوم که به نظرم مهم ترین گروه در راهبرد خطاآلودِ این سال‌های هنر آواز هستند خود اهالی موسیقی و آواز محسوب می‌شوند که با این گنجینه مهمی که به آنها ارث رسیده خوب و درست رفتار نمی‌کنند.

این پژوهشگر موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: طی سال های اخیر استعدادهای بسیار فراوانی در حوزه موسیقی به ویژه هنر آواز وجود دارند اما راهبرد غلط آموزشی  برای هنرجویان آتیه‌دار، مجموعه هنر آواز را به این حال و روز دچار کرده است. با این همه و با کمال خوشحالی باید به اطلاع کسانی که دورادور اوضاع هنر آواز را دنبال می‌کنند باید بگویم تعداد این آتیه‌داران در حال حاضر بالغ بر ده‌ها تن می‌شود که بخش مهمی از آنها تاکنون در برنامه‌های ماهانه از جمله «آئین آواز» معرفی شده و به اجرای آواز پرداخته‌اند.

شیرازی در پایان با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود اظهار کرد: در این چند وقت دو بار به همراه دوستان نوازنده در یکی از شبکه‎‌های تلویزیونی خودمان به صورت زنده به اجرای آواز پرداختم. در ماه‌های آتی هم علاوه بر نگارش مقالات آوازی به سیاق دو دهه اخیر، برگزاری نشست‌های آیین آواز را دنبال خواهم کرد و مهمتر از همه سخت پیگیر ضبط و انتشار یک آلبوم خواهم بود.

منبع: خبر خبرگزاری مهر 

 خبر مرتبط: علی شیرازی در «شب موسیقی ارسباران» آواز می‌خواند

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن