آشنایی با عارف احسن و شیوه متفاوت صداسازی او

عارف احسن هنرمندی است که خواندن را از خردسالی با زمزمه ها و طراوت های معمولِ آن دوران در خانه و سپس مدرسه آغاز میکند. اجرای نیایش خوانی و سرود های ملی در جشنهای انقلابِ مدرسه در آن دوران، اولین بسترِ موسیقایی را برای او مهیا می سازد. صدا را اکتسابی ،از خانواده مادریش میداند و آواز خوانی و خوش صدایی در خانواده مادری او پیشینه ای قدیمی دارد.

از همان کودکی در جلسات مذهبی و قرائت قرآن، میخواند و صدای خود را صیقل میدهد و در همان دوران طبق سنت آن زمان تکخوانی گروهِ سرودِ مدرسه را به عهده میگیرد و با پیشرفتِ بیشتر وارد گروهِ سرود ( نیروی انتظامی و مردمی کمیته) می شود و در این زمان است که با فرمی از موسیقی حماسی آشنا شده و اولین جرقه های موسیقای در ذهن او روشن میشود .

با حضور در جلسات و هیات مذهبی از محضر استادانی چون حاج علی انسانی ،غلامرضا سازگار حاج رضا فلاح، استاد مهدی شیرخانی (ستایشگر)، استاد حاج ملاحسین مولوی و…به فراگیری ادبیات مذهبی و موسیقی مذهبی میپردازد.

استاد کرامتی و عارف احسن
استاد کرامتی و عارف احسن

درسال ۱۳۶۹ اولین درس های ردیف را از مرحوم حاج محمود ایزدی که یکی از مداحان ردیف دان و به اصطلاح دستگاه خوان میباشد را فرا میگیرد.
در سال ۱۳۷۲ به کلاس استاد رامبد صدیف راه می یابد و همزمان تا سال ۱۳۸۰ از محضر استادانی چون احمد ابراهیمی ،عبدالله ناصح پور ،حاتم عسگری فراهانی وصدیق تعریف خوشه چینی میکند.
اواز کلاسیک وسلفژ را در مرکزجهاد دانشگاهی ،دانشگاه تهران نزد محسن کوهستانی درس میگیرد.
سال ۱۳۸۰ تا ۸۴ به محضر استاد محسن کرامتی راه میبابد و با شیوه منسوب به طاهرزاده آشنا شده و کسب درس مینماید .
سال ۱۳۸۱ ضمن درک محضر استاد حسین عمومی ، با شیوه خوانندگان شیوه اصفهان ،مانند قاضی عسگر، صدر و شهاب آشنایی می یابد.
سپس در سال ۱۳۸۱ با درک محضر استاد بزرگ بهالدین خرمشاهی حافظ شناسی و حافظ خوانی را نیک می آموزد.
از سال ۸۲ تا ۸۵ در سفرهای مدام و گسسته به کشور آلمان با روشهای تدریس وصدا سازی آوازِ کلاسیک و صداسازی برای آواز
وتئاتر به تحقیقات میدانی و آکادمیک میپردازد.

در مراکز و مدارسی چون:
مدرسه عالی موسیقی «دتمولد»
مدرسه عالی موسیقی وهنرهای تجسمی «فرانکفورت»
مدرسه عالی فن موسیقی «فرایبورک»
مدرسه عالی موسیقی وتئاتر «هامبورک»
مدرسه عالی دولتی موسیقی وهنرهای تجسمی «شتوتگارت»،
مدرسه عالی موسیقی وتئاتر «فلیکس مندلسون بارتولدی»شهر لایبزیک،
دانشگاه هنر وجامعه «آلانوس»شهرآلفتر،
دانشگاه موسیقی «آیزلر» شهر برلین
برداشت ها واندوخته های فراوانی را کسب مینماید.

در سال ۱۳۸۷ در پی جلساتی در مورد فنون و تولید صوت برای خوانندگان با استاد محمد رضا لطفی همنشین میشود و با وقفه ای زمانی در سال ۸۸ به پیشنهاد لطفی به شاگردی این استاد روی آورده و نیز در پایانِ درسِ این استاد به برگزاری کلاس ،برای معلمان و هنر جویانِ آوازِ ایشان همت می گمارد ؛ وبه تشریح و توضیح فیزیولوژیک حنجره وصدا سازی در آواز مشغول میشود.
به گفته عارف احسن (هر آنچه را که از مبانی و درک عمیق موزیک ایرانی دارم از لطفی میباشد)

شیوه متفاوت صدا سازی عارف احسن

عارف احسن موزیسینی آگاه و از خوانندگان موسیقی جدی ودستگاهی ایران میباشد و همواره در راه اعتلای فرهنگ صحیح آوازی با عشق و پشتکار کوشش دارد .کنکاش و مطالعه موسیقی قاجار و خوانندگان آن دوره و درک صوتی از آرشیو قاجار ، او را از طرفداران این موسیقی و نیز متاثر ازفرم موسیقایی این دوره میشود .

آشنایی او با سازهای مختلف ایرانی بالاخص ساز سه تار و تنبک درک بیشتری از موسیقی را برای او فراهم ساخته است . وی از صمیم دل به تدریس و معلمی عشق می ورزد و همواره خود را معلمی عاشق میداند تا خواننده ؛و این خصوصیات حکایت از بزرگ منشی و افتادگی ایشان دارد. از دیگر خصوصیات اخلاقی ایشان در ترویج موسیقی و هنر ، سفرهایی به شهرهای دور و بدون امکاناتِ هنری و ترویج و تشویقِ استعداد ها در این زمینه میباشد ؛و بسا بعید نیست که در محضر چنان اساتیدی ، کسب فیض نموده است. ادامه مطلب در سایت هم نوا

 کانال تلگرام صدا ، آواز ، آموزش، موسیقی
کانال تلگرام صدا ، آواز ، آموزش، موسیقی

 کانال تلگرام صدا، آواز، آموزش، موسیقی آقای عارف احسن با گرایشاتِ آموزشِ نوازندگی،آواز، صداسازی، بیان و سخنوری و هم چنین شعر و ادبیات در حوزه موسیقی می پردازد

ویدئو های عارف احسن در سایت آپارات

ویدئوهای عارف احسن در سایت آپارات 

معرفی بعضی از مطالب بسیار متنوع و آموزشی سایت هم نوا :

گردآوری : سایت موسیقار (musighar.com)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن