آموزش کاربردی آواز و ردیف آوازی توسط علی شیرازی

علی شیرازی (زاده ششم فروردین ۱۳۵۰، ری)، خواننده، مدرس آواز و پژوهشگر موسیقی ملی (آوازپژوه)، نویسنده، روزنامه‌نگار، منتقد سینما و منتقدموسیقی فیلم است و چندی است که تدریس آواز ایرانی را با رویکردی پژوهشی و خلاقانه شروع کرده است.

شایان ذکر است که ایشان بنیانگذار، مبدع و طراح اولیه برنامه شب آواز ایرانی است. برنامه‌ای که با هدف میدان دادن به چهره‌های ناشناخته و کمتر شناخته شده در هنر آواز پایه‌گذاری شد.اما او پس از برگزاری پنج جلسه از این سلسله برنامه کناره گرفت و ضمن پرهیز از رسانه‌ای کردن علل استعفایش فقط به انتشار یک نامه خداحافظی بسنده کرد.

نشست آیین آواز
نشست آیین آواز

پس از جدایی ناگزیر از شب آواز ایرانی نشست ماهانه دیگری را این بار در فرهنگسرای ارسباران به راه انداخت. فکر اولیه این برنامه آیین آواز را حسام‌الدین سراج با او در میان گذاشته بود که برنامه در نهایت با افزودن ایده‌های خود شیرازی به شکل فعلی درآمد. او در این برنامه عنوان کارشناس مجری را هم دارد و از طریق پرسش‌هایی که در بخش مباحث فنی و تئوریک آوازی با استادان این هنر در میان می‌گذارد در بحث‌ها مشارکت می‌کند. علی جهاندار، علی رستمیان، داود فیاضی، هوشنگ فراهانی، رضا رضایی پایور، محسن کرامتی، حمیدرضا نوربخش، محمود مخدوم، تورج زاهدی، محمد منتشری، علیرضا پورامید، هادی منتظری، هوشنگ جاوید، میلاد کیایی، جمال‌الدین منبری، فاضل جمشیدی، حسین پرنیا و حسن ناهید از استادان و مدرسانی هستند که در آیین آواز حضور یافته و به بحث و بررسی موضوع‌های از پیش تعیین شده یا دست‌کم اجرای آواز و موسیقی پرداخته‌اند.

سرفصل برنامه های تدریس ایشان برای دوستان علاقه مند به شرح زیر می باشد:

تعریف آواز ایرانی و تعمق در ردیف آوازی (آواز چیست؟ ویژگی‌های یک آوازخوان و آواز خوب، …)
آشنایی با تکنیک‌های درست تحریر و راه‌های رسیدن به صدای شخصی و یونیک
رسیدن به حجم مفید صدا
تحریرسازی و جمله‌بندی‌های درست تحریری
بررسی کیفیت تنوع آوایی و نقش آن در رنگ‌آمیزی تحریرها
تلفیق شعر و موسیقی و کار کردن با شعرهای مختلف (به همراهِ) پیش‌نیازهای طراحی آواز
آموزش متر آواز، حفظ نظم و انضباط در آواز و حفظ وزن و ریتم در آواز
کیفیت حفظ رنگ و تونالیتۀ صدا در هر سه جای مختلف آن (بم، میانی، اوج)
‌بررسی شیوه‌های مختلف آوازی (استادان قدیم و جدید)
هنر گوش‌دادن به آواز و رسیدن به مقام «شنوندۀ استاد»
و… آموزش گرم‌خوانی
زمان: هر هفته، یکشنبه‌ها از ساعت ۱۷ تا ۱۹ (اولین روز در ماه دوم برگزاری – برای کسانی که جدید ثبت نام می‌کنند – یکشنبه ۷ خرداد ۹۶)
آدرس: میدان فلسطین، خ طالقانی غربی به سمت وصال ،پ ۵۴۲ مرکز آموزشی کنش معاصر، طبقه سوم “روبروی آموزش پرورش و مسجد،درب کوچک قهوه ای

گروه تلگرام علی شیرازی

مطالب مرتبط:

درباره ی علی شیرازی 

وبلاگ هنرمند ارجمند علی شیرازی 

نگاهی به صدا و آوازِ «علی شیرازی»

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن